Nye nettsider – Få oversikt

Nye nettsider er spesielt viktig i disse dager. Du har mange alternativer, og det er ikke så lett å velge. Her kommer en oversikt for deg.

Hva passer for deg?

Du får begynne med å bli klar over mål. Mitt tips er at økt salg er ett av dine mål. Mer salg kan du få fra mer trafikk fra nettet, det er litt mer krevende, men du kan legge grunnlag. Salgsstøtte for å forsterke eksisterende salg er et anbefalt møl. Du føler kanskje at du må ha en nettside for din bedrift, og det stemmer nok for alle. Du er også ikke så uvanlig hvis du ønsker at siden ser profesjonell ut.

Hvordan blir dine nye nettsider en del av ditt salg

Du ønsker gjerne at dine nye nettsider ikke bare er en utgift, men en investering som går med gevinst. Det er i så fall fint å ha mulighet for SEO, noe alle i varierende grad har i dag. Det som kan være utfordrende er hastigheten, Google gir fordeler til de som er litt raskere. Sikkerhet er også viktig, det er lettere i de ferdige løsningene, men der er også mulighetene litt mer begrensede. Det kan bli en utfordring, særlig ved billige løsninger.

Grov inndeling av løsninger

Det første er om du skal ha noe som er ferdig og kjører hos en leverandør, eller om du skal ha en mer profesjonell side som kjører på en server din leverandør har kontroll over.

Det andre er hva du skal betale. Det finnes alt fra gratis til meget dyrt. Du får til en viss grad det du betaler for, men det er viktig at du tilpasser til ditt behov.

  • Bygge selv eller få profesjonelt design.
  • Ha tilgang til koden selv, eller kjør standard løsning.
  • Ferdig løsning eller skreddersøm.
  • Velg riktig publiseringssystem.

WordPress

WordPress har størst markedsandel. Fordeler med WordPress:

  • Det største publiseringssystemet har de markedsledende verktøyene for markedsføring og SEO.
  • Det er mulighet for tilgang til kode med profesjonell utgave fra byrå, din side må ofte være bedre enn dine konkurrenters for å komme i toppen på søk.
  • Det finnes utvidelser som gjør WordPress mer brukervennlig.

Dette er ulemper som din leverandør må gjøre noe med. Dette er litt som et byggesett, hvor bra dine nye nettsider blir avhenger av hvem som bygger. Det gjelder både utseendet, og det bak skallet.

  • Hastigheten blir ofte lav i lavbudsjettprosjekter, fordi koden blir rotete, og serveren blir svak.
  • Sikkerheten blir ofte elendig, fordi kundene lenge kjøpte nettsider uten drift og vedlikehold. Da fikk de noe billig som ikke kunne vare, og frilansere fikk inntekter av å rydde virus. Det er fortsatt svært vanlig med dårlig sikkerhet.
  • Dette er litt som et byggesett, og hvem som bygger og designer siden har alt å si. Svært varierende kvalitet, velg riktig byrå.
  • De største, som komplett.no og lignende, bruker helt egne systemer og det er nok det aller beste. Hvis man kan betale noen hundre millioner i utvikling, design og drift.

Råd: Gå for WordPress hvis du er opptatt av synlighet på søk. Du kan få sikre raske sider som ser bra ut. Det viktigste er tilgang til verdens største økosystem for markedsføringsverktøy.

Wix

Dette er en mer eller mindre ferdig løsning. Du kan fylle ut ting, og det virker.

Fordeler:

  • Grisebillig. Rett og slett.
  • Det virker. Du har ikke så mange valgmuligheter, og du får rett og slett noe som Wix selv drifter.
  • Systemet er sikkert.
  • Det er ikke varierende kvalitet på sikkerhet, hastighet og stabilitet. Det er Wix som står for alt.
  • SEO er blitt litt bedre de siste årene.

Ulemper

  • Ikke tilgang til kode. Du kan ikke gjøre noe bedre enn konkurrentene.
  • Det er ikke et økosystem på samme måte som med WordPress, så du kan ikke kjøpe profesjonelle verktøy, men de har av og til noen alternativer de har laget selv, eller noen få utvalgte har levert.
  • SEO er ikke like bra som dyktige klarer med WordPress.

Råd: Gå for WordPress hvis du er opptatt av synlighet på søk. Det er markedsføring som er dyrt, særlig reklameplass, og de småpengene du sparer på billige nye nettsider taper du store penger på når det gjelder å få inn kunder eller være synlig når dine potensielle kunder sonderer markedet.

Squarespace

Et litt nyere alternativ som er blitt populært blant designere.

Fordeler

  • Vakre sider raskt og billig.
  • Det virker. Du har ikke så mange valgmuligheter.
  • Systemet er relativt sikkert. De tillater ikke egen hosting, og det begrenser det som kan gå galt, men også det som kan gjøre sidene bedre enn konkurrentenes.
  • Det er stabil kvalitet på sikkerhet, hastighet og stabilitet. Dette ligner på Wix, det er Squarspace som står for alt.
  • SEO er blitt litt bedre de siste årene.

Råd: Gå for WordPress hvis du er opptatt av synlighet på søk. Du kan få sider som ser like bra ut. Du kan konkurrere ut de som bruker Squarespace på markedsføringen.

Joomla

Et tidligere alternativ til WordPress. De har tapt store markedsandeler i det siste, det er egentlig synd, det hadde vært positivt med et system som klarte å konkurrere litt mer med WordPress for å holde dem i sjakk.

Fordeler

  • Du kan få skreddersydde nye nettsider.
  • Det er tilgang til kode, på godt og vondt.
  • Dette har vært valget for publiseringssystem til bedrifter.
  • Dette har inntil ganske nylig vært det andre største publiseringssystemet, men WordPress er mer enn ti ganger så stort.

Ulemper

  • Sikkerhet har vært et større problem, men det kan nok holdes sikkert hvis de som drifter er kompetente.
  • De har tapt så mye av markedet.

Råd: Gå for WordPress hvis du eller noen nøkkelpersoner på teamet ditt ikke er ubotelig Joomla-entusiast.

Drupal

Kan hostes selv det også. Var mer populært for en stund siden, men er fortsatt levedyktig.

Fordeler

  • Nye nettsider med et profesjonelt publiseringssystem.
  • Det er tilgang til kode.

Ulemper

  • De har en veldig liten del av markedet, og alt som følger dette.
  • Det kan bli veldig bra, og det kan bli veldig dårlig avhengig av hvem som lager og drifter løsningen.

Råd: Gå for WordPress hvis du eller noen nøkkelpersoner på teamet ditt ikke er ubotelig Drupal-entusiast.

.net og episerver

Dette er et system som ble brukt av store selskaper, og det virker som om det er litt på vei ut. Det kan likevel ha sin plass i kjempestore prosjekter, som ny butikk for komplett.no eller lignende.

Fordeler

  • Stabilt
  • Få noe helt unikt

Ulemper

  • Ekstremt dyrt
  • Tidskrevende

Råd: Gå for WordPress hvis du ikke har titalls millioner i budsjett.

Nye nettsider med Typo3

De er på topp 10 i markedsandel, fordeler og ulemper ligner på Joomla og Drupal. De har også hatt noen litt større bedrifter som brukere.

Løsning fra server

De er ikke så veldig bra. Dette kan likevel være en midlertidig løsning. Det er viktig at du får opp noe så fort som mulig.

Råd: Gå for WordPress hvis du har muligheten.

Løsning fra trykkeri

Det finnes billige løsninger fra trykkerier, dette har jeg fortsatt ikke sett noe brukbart av. Kanskje for en forening med lavt budsjett, og som ikke er aktiv på nettet, og heller ikke vil få ut meninger eller få inn medlemmer.

Råd: Gå for WordPress så fort som mulig.

Hva er vanligste alternativ for nye nettsider?

Det er ikke noen tvil om at WordPress har vokst fra de andre systemene de siste årene. Du får tilgang til det største økosystemet for markedsføringsverktøy og spesialfunksjoner.

Marketshare of content management systems up to 1 jan 2022.
Marketshare of content management systems up to 1 jan 2022.

Du kan også lese videre om fallgruber du bør være klar over for å styre unna.


Posted

in

by