Nettbutikk som passer dine mål er viktig. Det er helt klart mulig å velge feil. Du bygger deg også til stor grad inn i nettbutikken, så det er en fordel å tenke langsiktig. Du kan gjøre stor gevinst i å velge riktig nettbutikk.
Svaret på hva du skal velge blir avgjort av dine ambisjoner, og dine økonomiske muskler. Ikke minst hvem du er.
Hva slags nettbutikk-kremmere finnes det og hvem er du?
Den klassiske. Du har en fysisk butikk fra før av, og vil gjøre den digital. Noen ganger virker den som en brosjyre på nett. Her er det ofte ikke fokus på å få inn kunder, men å holde nede kostnadene. Dermed holder du også nede gevinsten. Du kan trenge hjelp til å tenke nytt og å investere.
Entreprenøren. Du er markedsorientert og interessert i en lønnsom nettbutikk, og bruker gjerne ny teknologi. Du kan trenge hjelp til å holde fokus og jobbe lenge nok med å få opp og frem din butikk fordi du kan ha lyst til å starte mye forskjellig. Etter å ha hoppet litt rundt fra konsept til konsept så begynner det å demre at det er gjennomføringen over tid som er avgjørende.
Drømmeren. Du er gla i å drømme, men mister av og til bakkekontakten. Her kan det være greit å bygge et kompletterende team. Du trenger noen som kan det med tall. Det kan være at du er veldig opptatt av det du skal selge, og kan mye om det, og det er bra. Du trenger å ha med noen som kan selge og gjennomføre over tid.
Byggeren. Du er i den vanligste kategorien. Du har 100% fokus på å bygge nettbutikken. Det blir flere og flere varer, men produktbeskrivelsene er ikke så viktige. Ikke heller kategorier og navigasjon i butikken. Eller innhold. Her glemmer du lett å ha fokus på det folk vil ha, du bygger det du vil bygge. Varelageret blir stort. Markedsføringen blir lett glemt. Du trenger mer innsats på markedsføringen enn andre, fordi den kommer senere inn i bildet og er dermed mindre tilpasset markedet.
IT-ansvarlig. Du ligner veldig på byggeren. Du bygger nettbutikkern, gjerne til stor del selv. Det går med mye tid og du tror det blir veldig bra. Det blir lagt inn varer med bilde og riktig antall tegn i beskrivelsen. Det er dessverre feil tegn, fordi de former feil setninger og folk kjøper ikke. Du kan også ha et problem med at du ikke har markedsorientert sortimentet. du trenger hjelp med salg og markedsføring, og dette er noe du må ha på ditt team, i tillegg til eksterne.
Vente og se. Høna eller egget. Du ønsker å vente å se litt og satser på en billig ferdig nettbutikk. Du legger inn varer du tror folk vil ha selv, uten å bry deg med markedsundersøkelser eller statistikk. Du har ikke budsjettert med markedsføring. Du vil vente og se først, før du bruker penger. Du ender opp med å ikke kunne konkurrere, og du får heller ikke noen inntekter. Dermed får du rett i at det var lurt å vente og se. Ellers kunne du jo rent logisk ha tapt mer penger. Du kan trenge hjelp med å forstå at det er sikrere å lykkes hvis man satser nok.
Selgeren. Du elsker å selge, og du er veldig god til å kjøpe inn riktig markedsføring, og du og ditt team bidrar selv med både innhold og markedsføring. Her går det som regel bra, men det kan trenges hjelp med integrasjoner til logistikk, økonomisystem og lignende. Det kan også trenges hjelp med after-sales, å håndtere reklamasjoner og den slags.
Hva slags nettbutikker finnes det?
Skreddersøm. Bruk av .net eller annen egen kode. Her er budsjettet helt enormt. Du har et eget team og egne teamledere. For at det skal bli bedre enn tilpasningsbare rammeverk så må du virkelig ha en enorm innsats. Samtidig kan din butikk bli unik. Skal den bli både unik og bedre enn de andre, så skal det veldig mye til. Dette er en strategi som kan lønne seg dersom du er Komplett eller Elkjøp.
Magento. Det mest komplekse og avanserte systemet for nettbutikk. Dette er et rammeverk som kan tilpasses, eller du kan få bygd opp noe fra grunn av. Det finnes også maler å utgå fra. Dette er et av de største systemene, og det tredje mest brukte. Det er enormt komplekst, og du bør ha stor omsetning og til og med gjerne egne ansatte kodere. Her er det også et stort økosystem for markedsføringsverktøy og integrasjoner til logistikk og lignende.
WooCommerce. Dette er verdens største system for nettbutikker. Dette systemet er smeltet sammen med WordPress, verdens største publiseringssystem. Du kan ha et byrå som lager forskjellig grad av skreddersøm, eller du kan få tilpasset en ferdig mal på lisens. Fordelen er at du har et stort spenn, alt fra små butikker som ønsker å kunne skalere, eller større butikker som vil ha tilgang til verdens største økosystem kan ha størst gevinst av å bruke rammeverket. Det er dette rammverket vi selv lager nettbutikk av.
Shopify har de siste årene seilet opp som verdens andre største system for e-commerce. Dette er et relativt billig og enkelt system, de gjør alt for deg og har en løsning for alt. Det er relativt lett å bruke, og det finnes en løsning for det meste. Utfordringen er å bli bedre enn konkurrentene på denne måten. Det mangler også en del profesjonelle verktøy og analyse som trengs for å utvikle butikken, men man kan få tilgang til mer dersom man kjøper en større pakke til 300 USD per måned. Det kan også være vanskelig å integrere i ditt norske økonomisystem eller i norsk logistikk.
Mindre leieløsninger. Det finnes utrolig mange forskjellige løsninger som du også betaler en månedsavgift for uten å ha tilgang til koden eller et stort økosystem. Alle skriver at du har tilgang til SEO-verktøy, men spørsmålet er om du har tilgang til bedre SEO-verktøy enn konkurrenten. Eller dårligere. Fordelen med løsningene er at de koster lite, men de kan være dyre eller vanskelige å markedsføre eller tilpasse.
Prisklasser
Det beste. Det er uten tvil best å ha egen kode, eget design, egne interaksjonsdesignere og egne analytikere som finner ut av hva slags endringer som lønner seg. I tillegg trengs det de beste byråene.
Det billigste. Å leie ferdige løsninger for 599 kr per måned er mulig, men ikke nødvendigvis så lønnsomt. Du kan tape tid på dette. Eller lysten til å drive. Begynn heller større og bli enda større. Har du allerede et publikum som vil kjøpe av deg, og du er fornøyd med det, så kan dette likevel noen ganger fungere.
Mye for pengene. Her gjelder det å utgå fra rammeverk og kjøpe inn lisenser på ferdige deler. Du bør få de beste delene, og deler som går godt sammen. Fordi lisensene ikke er så kostbare innen økosystemene til WooCommerce og Magento så kommer du langt med pengene du bruker. Utfordringen er å få ditt system til å bli hakket bedre enn konkurrentens. Det er da du kan vinne plasseringer i søkemotor. Forutsatt riktig byrå.
Det mest lønnsomme. Her er det greit å få regnet ut hvor mye som du skal bruke ut fra ditt marked, dine mål og dine muskler. Sortiment og teknologi tilpasses til å stå i proporsjon til den tekniske løsningen. Er det stort nok volum så lønner seg integrasjoner til økonomisystem, lager og logistikk.
Hvilken nettbutikk passer for deg
Du blir sittende her og lese i evigheter hvis jeg skal skrive alt som kan ha noe å si. Det er lettere å bare ta en prat så får du riktige oppfølgingsspørsmål. Du kan gjerne ta kontakt med oss for en samtale eller et møte. Du får alltid noe hjelp til å komme videre i riktig retning dersom vi ikke er en match. Sånn sett har du alt å vinne. Alle med eksisterende nettside eller nettbutikk for også en gjennomgang av sin søkemotrotrafikk.
-Joachim